måndag 7 april 2014

Avlufta bromssystemet

Lufta ur bromssystemet


När man har skruvat loss bromscylindern så kommer det att finnas luft i bromssystemet vilket är väldigt viktigt att man får ut. Om inte så försämras bromsverkan avsevärt. Symptom på att det finns luft i bromssystemet, förutom att bromsarna inte tar, kan vara att bromsen känns "svampig" och sjunker långsamt ner till golvet.

Det finns många sätt eller metoder samt många verktyg och hjälpmedel för att avlufta bromsar. Vissa är bättre än andra, andra dyrare än vissa. En metod som jag fastnade på var att lufta systemet nerifrån up. Det vill säga, att pumpa in bromsvätska in från bromsoken hela vägen upp till bromsvätskebehållaren och på så sätt tvinga ur all luft. Jag såg en guide på nätet där man endast behövde en slang och en ren oljekanna så jag testade med detta. Metoden går alltså ut på att man fyller oljekannan full med bromsvätska och kopplar slangen till nippeln på bromsoket. Sedan ska det bara vara att pumpa.



Såg bra ut när allt var anslutet och förberett MEN!, min oljekanna måste ha varit väldig dålig för att när tryck bildades i kannan så började bromsvätskan läcka ur oljekannan. Så jag pumpade in delvis luft i luftsystemet vilket bara förvärrade det.

Istället fick jag ta det äldsta metoden i världen och tappa ur bromsvätska från bromsoken genom att koppla på en slang till nippeln och be min son trycka försiktigt på bromspedalen, dock inte helt till golvet då risk för att man för in rost i systemet. Proceduren går ut på att man lossar på nippeln och ber andra personen att trycka på bromspedalen. Det är viktikt att pedalen hålls nere medans nippeln skruvas åt, detta för att man inte ska pumpa in luft på tillbakavägen. Detta får man göra tills man bara ser att bromsvätska trycks ut och inte luftbubblor. Det är även viktigt att göra detta i rätt ordning, men början på den änden som är längst från bromscylindern. I mitt fall, höger bak, vänster bak, höger fram och slutligen vänster fram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar