måndag 24 mars 2014

Bromsservo - Byta O-ring

Del 2 - Bromsservo reparation av läckage.

Ok, då ger vi oss på bromsservon eller bromsförstärkaren som den också kallas för. Bromsservon är ansluten till bromspedalen och fungerar som en förstärkare för att det ska vara lättare att bromsa. På andra sidan bromsservon är den kopplad till huvudcylindern via två bult skruvar. När man alltså trycker på bromsen åker en kolv ut från bromsservon ut till huvudcylindern där bromsvätskan trycks ut till bromsoken och hjulen bromsar.

Även om bromsservon och huvudcylindern är i direkt anslutning till varandra delar de inte vätskor. I bromsservon finns styrservoolja, faktum är att den är ansluten till samma system som styrservon. I bromsservon finns en stor fjäder som har som funktion att pressa tillbaka bromspedalen när den har varit intryckt. Det är en ganska kraftfull fjäder, ca 22 kg tryck. Fjädern vilar på en plastkåpa som också fungerar som en vägg för att servooljan inte ska slippra igenom till huvudcylindern. På denna kåpa sitter det därför en o-ring och det är denna som jag måste byta för att servoolja läcker igenom. När huvudcylindern är bortskruvad hålls kåpan på plats av en skruv på undersidan, det är där oljan hittade ut och ner bakom vänstra framhjulet.

Här nedan ser man bromsservon när huvudcylindern är bortmonterad. I öppningen ser man den svarta plastkåpan. Bakom den hittas o-ringen, därefter en stor bricka och slutligen fjädern.


Det enda som håller kåpan på plats nu är den lilla skruven som finns under bromsservon, där oljan läcker ut just nu. Om man skruvar loss den först så åker kåpan ut med ordentlig fart och kraft och kommer med all sannolikhet att gå sönder. Därför måste man göra en anordning för att hålla kåpan på plats efter man har skruvat bort skruven och långsamt föra ut kåpan med fjädern bakom. Det finns olika lösningar på denna anordning men jag andvänder denna som bilden nedan visar.


Jag skruvade alltså in två M8 bultskruvar i bromsservon, borrade två hål i brickan som ska hålla kåpan på plats, 60mm mellan hålen, och vingmuttrar för att enkelt skruva ut plastkåpan med fjädern. Först nu kan man säkert skruva loss spärrskruven under och börja vrida vingmuttrarna för att ta ut plastkåpan. Det tar lite tid och kräver tålamod då det ska göras under kontrollerade former annars kan kåpan slingra sig förbri brickan ändå och skjuta iväg.



Bilderna ovan visar när plastkåpan är på väg ut, men blir så glad när allting går som planerat. Kom ihåg att detta är något som de flesta mekaniker och verkstäder inte gör för att det är så tidskrävande. Men egentligen är det en enkel operation, bara man tar en sak i taget.

På bilden nedan ser man bromsservon i delar, (lånad bild), och det är alltså o-ring märkt som J i bilden som ska bytas.


Sedan är det "bara" att sätta ihop allt i bakvänd ordning :-)

Nästa steg är att avlufta bromsarna, kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar