söndag 23 mars 2014

Montera bort huvudcylindern

Här ska jag beskriva hur jag tog bort huvudcylindern får att få tillgång till bromsservon. Innan man kommer åt huvudcylindern måste man skruva bort expansionskärlet där kylarvattnet är. Detta gör man enkelt genom att skruva loss skruven som syns på ovansidan och därefter lossar lite på andra skruven som ligger under kärlet, precis i linje med tjocka slangen som är på kopplat. Innan man skruvar bort den är det en god ide att suga ut lite vatten och ta bort slangarna.


Jag använde mig av en olje/vätske pump för att pumpa ut vatten från behållaren, fungerade perfekt.

Nu kan man se huvudcylindern tydligt och det är ganska lätt att komma åt. Än en gång, pumpa ut bromsvätska från bromsvätskebehållaren så att det inte rinner ut för mycket bromsvätska när behållaren tas ut. Jag använde mig av en annan sorts handpump här vilket gick ganska bra så länge ena slangen var i vätskan hela tiden. Men när det väl kom in luft på slutet så förlorade pumpen sugeffekten. Nå väl, jag lade lite kartong med vit plastpapp precis under huvudcylindern - man tager vad man haver.



Bromsvätskebehållaren sitter fastklämd i cylindern genom gummi genomträngningar. Det är bara att vicka lite fram och tillbaka, höger och vänster så kommer den loss så småningom.


På bilden ovan syns de två bromsrören som ska skruvas ut och även de två bultskruvar, längst till höger i anslutning till bromsservon, som även de ska skruvas ut. Hela operationen är ganska smärtfri förutom att det är ganska svårt att komma åt den ena bultskruven, nederst på bilden eller vänster mot passagerar sidan. Jag fick åka och köpa en mindre nyckel för att kunna skruva ut den. Bultskruvarna är inskruvade med loctite vilket gör att det kan vara svårt att få av dem. Men med försiktighet och känsla går det bra ändå. När det var väl dags att skruva tillbaka cylindern lade jag på loctite för att försäkra mig om att det sitter fast ordentligt.

Så, då var denna del klar, jag passar på att visa en bild på min assistent som också råkar vara min son.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar